DIANNE DWYER MODESTINI

Country: USA
City: nEW yORK

 

DIANNE DWYER MODESTINI
Restaura el cuadro de Leonardo da Vinci, Salvator Mundi

Restauración de enorme responsabilidad la realizada por Modestini, responsable del Programa Samuel H. Kress en el Centro de Conservación del Instituto de Bellas Artes de la Universidad de Nueva York.

Robert Simon con el cuadro de Leonardo da Vinci, Salvator Mundi y Dianne Dwyer Modestini en su estudio

El descubrimiento

La restauración

Presentación pública de la obra restaurada

Dianne Dwyer Modestini. Carrera profesional

 

Un encuentro inesperado

“Salvator Mundi” (Salvador del Mundo) es una pintura de Jesucristo, que después de siglos de abandono, ha sido identificada como un verdadero Leonardo da Vinci por el marchand de arte de Nueva York y experto en Da Vinci, Robert Simon.

Inicialmente, tanto Modestini como Simon, pensaban que se trataba de una obra del taller de Leonardo. Solo a través de la restauración pudo determinarse que era una obra salida de la mano del maestro.

Hasta ahora los expertos pensaban que esta pintura de 66 x 45 centímetros realizada sobre madera de nogal no había sobrevivido. Se sabía que la tuvo en propiedad el rey de Inglaterra Carlos I (1600-1649) y pasó a través de varias colecciones privadas. Pero solo fue reconocida cuando el actual propietario la llevó en el año 2005 al experto Robert Simon para su estudio.

Cuando finalmente la obra estuvo en manos de Modestini para su restauración, no imaginaba que iba a ser la protagonista, junto con Simon, del descubrimiento del único Da Vinci encontrado en los últimos 100 años, cuyo valor se estima en 200 millones de dólares.

Sin conocer todavía la autenticidad de la pintura, Modestini comenzó a retirar capas de barniz a través de un proceso muy delicado. Mientras lo hacía, estudiaba con detenimiento detalles compositivos y los comparaba con otras obras de Da Vinci. Fue entonces cuando la verdad se reveló. Era un auténtico Da Vinci.

Dos importantes pistas ayudaron al descubrimiento:

En primer lugar el llamado “Pentimento”, una alteración que revela modificaciones sobre los primeros intentos pictóricos que han quedado registrados en el soporte. Para descubrir estas alteraciones, Simon utilizó la técnica fotográfica basada en infrarrojos.

La otra pista la proporcionaron los rizos de Cristo.

“Yo estaba mirando los rizos y los de San Juan Bautista en el Louvre, que tiene una enorme cabeza llena de rizos y son exactamente los mismos”, dijo Modestini.

Los infrarrojos utilizados permitieron comprobar debajo, de las capas, la posición original del pulgar en la mano dando la bendición y la estola de Cristo pintada en diferentes posiciones.

Los distintos elementos de la pintura, y especialmente sus posiciones, tenían un aspecto idéntico al modo de pintar de Da Vinci.

El proceso de restauración aplicado

 

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Modestini comenzó a limpiar el barniz antiguo usando disolventes. Al hacerlo, la verdadera identidad de la pintura comenzó a revelarse, al poder ver la obra más claramente.

El siguiente paso fue coger la pintura agrietada y reponerla de nuevo en su sitio, un procedimiento que tomó cerca de un año.

“Es un proceso bastante delicado”, dijo Modestini. “Tiene que ser muy preciso.”

Más tarde con el fin de afinar los labios y los ojos de Cristo, tuvo que volver a tocar las zonas gravemente dañadas.

El proceso no sólo fue largo, sino también particularmente difícil porque, dijo, “tenía que tomar la decisión de lo que se debe tocar y lo qué dejar en paz.”

“Yo quería estar segura que ninguna de mis restauraciones incidiría en el original, que no habría hecho demasiado, porque las obras antiguas tienen que parecer antiguas – si se retoca cada grieta, cada lugar, cada anomalía, finalmente puede parecer una reproducción “, dijo.

Vídeo de la exposición “Leonardo da Vinci: pintor en la Corte de Milán”

Dianne Dwyer Modestini. Curriculum Vitae

Ms. Dwyer Modestini received her B.A. in Art History from Barnard College, Columbia University in 1968 and in 1973 obtained an M.A. and Certificate of Advanced Study in Conservation from the State University of New York at Oneonta, Cooperstown Graduate Program under the direction of Caroline and Sheldon Keck. She holds a Certificate in decorative arts from the Accademia di Belle Arti in Florence, one in the conservation of mural paintings from the International Center for the Conservation of Cultural Property and the Istituto Centrale di Restauro in Rome where she studied in 1972 under the direction of Laura and Paolo Mora. After returning to the United States she worked on mural paintings in the New England area and served as a consultant to the SPNEA.

After an internship with Bernard Rabin at the Princeton Art Museum, Ms. Dwyer joined the staff of the Metropolitan Museum of Art in l974 as assistant conservator. She worked under the direction of John Brealey and was appointed associate conservator in l977 and full conservator in l984. While at the Metropolitan Museum her principal responsibility was the restoration of the American paintings collection in preparation for the opening of the new American Wing in 1980 and worked closely with the curatorial department on many phases of the new paintings galleries and some of the period rooms. In addition she had the opportunity of conserving and restoring many other paintings of all schools and periods, responsibility for supervising fellows and interns, assistance in the administration of the department, as well as extensive work with loans and travelling exhibitions.

In l987 she left the Metropolitan and set up a private practice in paintings conservation in New York. During this period she worked closely with her husband, Mario Modestini, widely acknowledged as one of the greatest restorers and connoisseurs of Italian painting of the past century, former Conservator and Curator of the Kress Foundation, and an expert in the restoration of gold ground paintings. Among their clients were The Frick Collection, The Toledo Museum of Art, the Berlin Museum, the art museums of San Francisco, New Orleans, Birmingham, Houston, Columbia, South Carolina and Allentown, Pennsylvania as well as the galleries of E.V. Thaw, William Acquavella, Agnews, Wildenstein, Bob P. Haboldt, Sotheby’s and the collection of the late Stavros Niarchos. A longtime fellow of the AIC, she has been consultant to the Pennsylvania Academy of Fine Arts and the Los Angeles County Museum, a member of the Empire State Plaza Art Commission, part of the Kress Commission that evaluated the restoration of the vault of the Sistine Chapel, and Curator and Conservator of Villa La Pietra in Florence. Presently she serves on the board of the Fondazione Roberto Longhi, Florence, is Conservation Consultant to The Samuel H. Kress Foundation and Senior Research Fellow and Paintings Conservator for the Samuel H. Kress Program at the Conservation Center of the Institute of Fine Arts, New York University where she teaches an advanced paintings class on the cleaning and retouching of old master paintings and a course on technical materials for connoisseurship for art history students.

Her publications include a study of John Kensett’s painting technique for the catalogue of the l984 exhibition, several articles written together with Mario Modestini on various aspects of Italian painting technique and restoration, a presentation on retouching published in the proceedings of the 2002 Yale Symposium, Early Italian Paintings: Approaches to Conservation, and an essay on the cleaning of paintings for the 2005 Journal of the Metropolitan Museum. The publication Studying and Conserving Paintings. Occasional Papers on the Samuel H. Kress Collection derived from examination and treatments performed in the Kress Program in Paintings Conservation and consists of papers by Mrs. Modestini and her former students and Fellows. For the past several years she has been working on a continuing project involving a memoir written by her late husband, Mario Modestini. She has lectured at AIC meetings, the Winterthur Art Conservation Program at the University of Delaware, the National Gallery of Art in Washington, the University of Florence and the Roberto Longhi Foundation in Florence. Under her direction the Kress Program at the Conservation Center has restored over a hundred and fifty paintings from Kress Regional Galleries and Study Collections across the country, conducted surveys and given public lectures.

Contact Information:
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New York, New York 10021
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Fax: 212 992 585 
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